NUS.9
Chapir il temp, la durada e la midada - distinguer istorgia ed istorgias
1
Las scolaras ed ils scolars san sa far e duvrar correctamain concepziuns dal temp, chapir e duvrar temp sco concept sco era applitgar il radi da temp.
Temp e concept dal temp
NUS.9.1
Las scolaras ed ils scolars ...
1
a
- san applitgar correctamain noziuns dal temp (p.ex. damaun, oz, ier) e far serias e glistas temporalas. pleds dal temp, dis da l'emna, mais
b
- san preschentar graficamain il temp (p.ex. circul annual), designar puncts marcants dal decurs da l'onn e guardar sin l'ura. primavaira, stad, atun, enviern, ura
c
- san s'imaginar, realisar, ponderar successiuns d'acziuns sco era far experientschas quant ditg che insatge dura e stimar la durada.
d
- san differenziar structuras dal di che restan e che varieschan e cumparegliar talas.
e
- san stimar, mesirar e preschentar graficamain quant ditg che acziuns duran. radi da temp
2
f
- san metter a lieu sin in radi da temp in svilup (p.ex. atgna famiglia) sur trais generaziuns.
g
- san metter a lieu sin in radi da temp epocas da l'istorgia. temp da crap, antica, temp medieval, temp modern
h
- san metter a lieu sin in radi da temp tscherts eveniments istorics u tschertas midadas (p.ex. invenziun da la scrittira, Patg federal 1291, furmaziun da la Republica da las Trais Lias, svilup da la Vuclina, battaglia a la Chalavaina, entrada dal Grischun en la Confederaziun svizra).