MA.3
Grondezzas, funcziuns, datas e casualitad
C
Matematisar e preschentar
1
Las scolaras ed ils scolars san retschertgar, ordinar, preschentar, evaluar ed interpretar datas da la statistica, da la cumbinatorica e da la probabilitad.
renviaments
MA.3.C.1
Las scolaras ed ils scolars ...
1
a
- rimnan ed ordineschan (p.ex. ordinar e dumbrar crappa tenor colur).
b
- san retschertgar, protocollar, ordinar ed interpretar frequenzas, lunghezzas e pretschs (p.ex. far ina glista da stritgs per ils puncts dal dat; lunghezzas dal corp).
- san preschentar dumbers concrets (p.ex. 7 uffants blonds cun 7 quadrins, 5 uffants cun chavels brins cun 5 quadrins).
c
- san preschentar graficamain lunghezzas e pretschs (p.ex. 1 fr. u 1 cm cun mintgamai in quadrin).
2
d
- san preschentar datas da la lunghezza, dal cuntegn, dal pais, da la durada, da la quantitad e dal pretsch en tabellas e diagrams ed interpretar quellas (p.ex. dad animals da chasa).
- san far experiments casuals, protocollar ils resultats ed interpretar quels (p.ex. trair 50 giadas dus dats).

e
- san registrar, ordinar, preschenter ed interpretar datas a moda statistica (p.ex. viadis a scola: distanza, meds da transport, durada).
f
- san evaluar unitads da datas tenor criteris ed eruir la valur media, la valur maximala e la valur minimala en unitads da datas.
g
- san preschentar datas da la lunghezza, dal cuntegn, dal pais, da la durada, da la quantitad e dal pretsch en diagrams a maun dal computer ed interpretar quellas.
- san cumparegliar la probabilitad da singuls eveniments.
3
h
- san far experiments casuals da plirs stgalims cun dats, cun munaida u cun chartas e preschentar eveniments pussaivels (p.ex. dissegnar in diagram da planta/bostg per trair trais giadas ina munaida).
i
- amplificaziun: san far experiments casuals ed eruir las probabilitads (p.ex. eruir la probabilitad ch'ins survegn duas giadas in suenter l'auter la medema colur, sch'ins tira ina charta).
- amplificaziun: san deducir da la frequenza relativa d'in eveniment deposiziuns davart la probabilitad (p.ex. entaifer 1 mais han 88 trens da 2750 trens passa 5 min retard, 57 da quels han passa 10 min retard).

j
- san formuar relaziuns tranter differentas grondezzas sin basa da datas (p.ex. connex tranter il traject da cursa e la victoria en il gieu da ballape).
- san elavurar dumondas socialas (p.ex. prevenziun d'accidents), economicas (p.ex. tschains, rabat, leasing) ed ecologicas (p.ex. consum d'aua, dismessa) e cumparegliar dumbers a moda absoluta e relativa.